Cultural Identity and Business: Los Gordos from Tepatitlán
Abstract
In this text it is presented the analysis of the history of Los Gordos, a Mexican food restaurant whose main dish is fried pork made in a cazo (a huge copper pot used for this dish). The history of the restaurant can be associated with that of the urbanization of the city of Tepatitlán, where this company is located. Cultural elements were also important in its success, as well as providing identity elements to the place. The restaurant was not the principal area of the company, but it was the one that made its owners famous in the region. In this work it is presented an analysis with three objectives: to demonstrate the relation between business and cultural identity; to link the evolution of a business with a small city urbanization process, and to define what are the consequences of going from a traditional business to a more urbanized one in a community that tries to resist the cultural changes. Based on in-depth interviews made to the new owners, as well as with employees who have worked in the business since the 60’s, the results of this paper are presented. There is also an analysis of the importance of gastronomy as a cultural element of a territory. And the explanation of the cultural identity that evolves has its own characteristics. Religion, rurality and economy are other elements presented in this paper, as influences in the success and development of both the restaurant that was studied, and the city in which it is located.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado