Quasi-Experimental Analysis of Customer Satisfaction to Determine the Competitiveness of the Company
Abstract
In this paper results of a quasi-experimental investigation on customer satisfaction are presented; quality was a nuclear indicator to determine real business competitiveness. Although subjective, it is clear that there are standards that guarantee that the product is indeed of quality; and it can certainly be a competition factor for companies, since the quality can help to reduce costs, to give presence and permanence in the market, and to generate jobs. Even though it is the user who receives the quality of the product or service, it is the businessman who must foment it. Thus, an instrument was designed to identify the level of knowledge on customer satisfaction and its impact on the competitiveness of the enterprise. The target population was the owners of 10 small and medium enterprises in Valle de Chalco, State of Mexico, selected at random. These businessmen answered a previously validated Likert questionnaire, with a 95% reliability level, which corresponds to an alpha Cronbach of 0.978. In addition, a field investigation was carried out. The results allow verifying the validity of the relation between the variables: indicators of the lack of knowledge of the businessmen on the incidence of the satisfaction of the client in the competitiveness of the enterprise were obtained. This constitutes an obstacle of managerial growth in the zone.Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado