Management and measurement of Intellectual Capital (intangible assets) in organizations
Abstract
This study refers to the understanding and measurement of Intellectual Capital (IC), a term that is allusive to intangible assets in the field of organization management nowadays. It involves the decomposition of its different dimensions that make it up: Human Capital, Structural Capital and Relational Capital. The subject that is approached from a qualitative methodology based on documentary research from various sources consulted, identifying the dimensions, components and specific variables that must be considered in the content of an IC measurement model (intangibles). The results of this work are not only the understanding of an entire theoretical framework of reference on the subject in question and its measurement mechanisms, which justify the importance and contribution that this class of intangible assets have in the concrete results that can be achieve, but also propose a series of new models or conceptualizations for the management and development of IC in the organizations. Accordingly proposals that aim to contribute to the practical application of the subject matter, but despite their respective scopes as mentioned in the conclusions of the work, can become an automated application (software) that facilitates your daily operation.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado