Competitiveness strategies and current context of coffee growers and traders in Hidalgo
Abstract
The objective of this research was to describe the current context of small producers and marketers of this product in the state of Hidalgo, in order to identify growth expectations aimed at business competitiveness. Coffee producers in Mexico, especially in the southern part of the country, experience difficult conditions, from planting, setting prices and marketing, which is the problem that this investigation frames. The methodology that was carried out was qualitative descriptive, for which an initial research immersion was carried out with a simple random sampling by geographical areas, in the north, west and southwest of the State of Hidalgo, since they are some of the points where coffee growing and commercialization of this product is carried out. Among the main encounters are the type of coffee that is grown, the environmental conditions that are required, the production process that is carried out, and the main problems they face, which compared to the background reviewed before and at the beginning of the study. they are latent. Likewise, possible strategies are mentioned, which can be applied in order to increase competitiveness in this sector within these municipalities. It is worth mentioning that this was the first approach of the study.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado