Theoretical Model of Rural Entrepreneurship and Its Influence on the Competitiveness of MSMEs
Abstract
This study proposes a theoretical model of rural entrepreneurship that is analyzed through the national model for competitive MSMEs presented by the Instituto para el Fomento a la Calidad Total [IFCT] (2010). The objective is to determine if strategic planning contributes to the entrepreneurship of rural companies, as well as to measure the degree of influence that entrepreneurship has on the activities of strategic alliances, relationships with their clients and human resources. The method used was quantitative, non-experimental, cross-sectional. The study subject was the MSMEs from the rural environment of the Mexicali Valley, Baja California, Mexico. For the statistical analysis, the second generation multivariate method called partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) was applied. The structural model presented as a result that the dependent variable Entrepreneurship is influenced by the independent variable Strategic Planning, that is, the actions of market strategies, infrastructure, innovation of new products and markets, as well as business image, do influence the process of entrepreneurship, particularly in the succession plan, company-family communication and the integration of workers-family. Similarly, when family businesses in rural areas develop their entrepreneurship, this exerts influence on the generation of strategic alliances, relationships with their clients and their integration of human resources.This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado