Reflections of relationship in Information and Communication Technology by Small and Medium Enterprises of Pottery Industry in Jalisco, Mexico / Reflexiones de relación en Tecnología de la Información y la Comunicación entre Pequeñas y Medianas Empresas de la Industria de Cerámica en Jalisco, México

  • Juan Carlos González-Castolo Universidad de Guadalajara
  • Silvia Ramos-Cabral Universidad de Guadalajara
Palabras clave: Pyme, TIC, Alfarera.

Resumen

This article shows a reflection concerning the use of Information and Communication Technologies by Small and Medium Enterprises of Pottery Industry in Jalisco state, in order to enhance the business scheme. A formal method is presented also to describe the characteristics that should be addressed in the development of WEB portal covering the buying and selling process properly. These arguments could be extended to the analysis of the trade of other products such as vegetables, fruits, sweets, etc. Finally, a proposal of the characteristics of the website with the points discussed through this work is done.

Citas

Aguilera Enríquez, L., González Adame, M., & Rodríguez Camacho, R. (2011). Estrategias Empresariales para la Competitividad y el Crecimiento de las Pymes. Una Evidencia Empírica. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (53), 39-48.

Alburquerque, F. (Ago de 2004). Sistemas Productivos Locales: Una Mirada desde la Política Económica Local para la Generación de Empleo. (S. CEPAL-MTEySS, Ed.) OIT Argentina , 1-10.

Algieri, M. A. (2007). Alternativas de Financiamiento para la Pequeña y Mediana Empresa (PYME) de las Industrias Metálicas y Metalmecánicas en Barquisimeto,Estado Lara. Tesis Maestría, Universidad Centroccidental "Lisandro Alvarado, Decanato de Administración y Contaduría, Barquisimeto.

Anaya Tejero, J. J. (2015). Logística y Distribución. El Transporte de Mercancías. Enfoque Lógistico de la Distribución. Pozuelo de Alarcón, Madrid, España: ESIC.

Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Aprendizaje. Recuperado el 25 de Sep de 2016, de http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf

Briozzo, A., Vigier, H., Castillo, N., Pesce, G., & Speroni, M. C. (2016). Decisiones de Financiamiento en Pymes: Existen diferencias en función del tamaño y la forma legal? Estudios Gerenciales , 32, 71-78.

Calvo Marín, D. C., & Ospina Ospina, D. H. (2014). Jóvenes y TIC: una mirada desde la vida cotidiana. 90 textos y sentidos (9).

Fernández Portillo, A., Sánchez Escobedo, M. C., Jiménez Naranjo, H. V., & Hernández Mogollón, R. (2015). La Importancia de la Innovación en el Comercio Electrónico. Universia Business Review .

Fontalvo, S. I. (2013). El Comercio Electrónico como Recurso de Competitividad para las PYMEs de la Sierra Nevada de Santa Marta. Revista Gestión de las Personas y Tecnología (17).

González García, F. M. (2008). El Mapa Conceptual y el Diagrama V. Recursos para la Enseñanza Superior en el Siglo XXI. Madrid, España: NARCEA, S.A. de Ediciones.

Gómez Sánchez, C. M., & Dorantes Escamilla, V. M. (2006). Tecnologías de Información en las Pequeñas y Medianas Empresas (PYMEs). Tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Aragón, San Juan de Aragón.

INEGI. (2009). Micro, pequeña y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Ags: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.

Hernández Gutiérrez, V. H., & Reta Martínez, M. �. (2011). Las Estrategias de Venta por Internet para las PYMEs de Servicios en México: Perfil de Propietarios e Ingresos. Tesis maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Contaduría y Adminstración, D.F.

Jalisco, G. d. (2016). Monitoreo de Indicadores del Desarrollo de Jalisco. Recuperado el 08 de Nov de 2016, de seplan.app.jalisco.gob.mx: https://seplan.app.jalisco.gob.mx/mide/valorIndicador/listaMunicipalCiudadana/1089?agregado=1&temaElementalId=9&nivelId=&max=10&programaId=&conceptoId=&ids=&nivelIndicadorId=&url=buscar&temaId=&palabra=&offset=10&dependenciaId=&dimensionId=&controlador=indicador&accion=consultarDatos#final

Luna Huertas, P., Ruiz del Castillo, J. C., & López Jiménez, D. (2012). Nuevos Paradigmas para las Empresas en la era Tecnológica: La Socialización de las PYMEs. Ciencias Económicas , 30 (1), 147-162.

Llamas Aréchiga, B., González Aboytia, M. A., Vásquez Duarte, J. F., Siari Valenzuela, D. G., Valenzuela Hernández, I. V., & Silva Hernández, A. C. (2014). Elementos que Promueven Competitividad en las PYMEs, un estudio regional. Revista de Investigación Académica sin Frontera (19).

López Cortés, E. A., Morales Hernández, H. M., & Vega Chacón, J. (2011). Desarrollo de una Aplicación WEB para Comercio Electrónico enfocada a PYMEs. Instituto Politecnico Nacional, Escuela Superior de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. IPN.

Mochón, F. (2006). Principios de Económia (3ra edición ed.). Madrid, España: Mc Graw Hill.

Montoya del Corte, J., Martínez García, F. J., & Somohano Rodríguez, F. M. (Jul-Dic de 2013). Análisis Estratégico para el Desarrollo de las PYMEs en Cantabria, España. (22) , 8-26. Sotavento M.B.A.

Parra Paz, E. d., & Madero Vega, M. d. (2005). Estrategias de Ventas y Negociación con Técnicas de Programación Neurolingüisticas (PNL) y Tecnología Colinde (2a edición ed.). D.F., México: Panorama Editorial.

Prieto Herrera, J. E. (2005). Las Ventas: Una Profesión para Gente Superior (3ra edición ed.). Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones.

Saavedra García, M. L., & Tapia Sánchez, B. (2013). El uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación TIC en las micro, pequeñas y medianas empresas (MIPyME) industriales mexicanas. Enl@ce Revista Venezolana de la Información Tecnología y Conocimiento , 10 (1), 85-104.

Stanton, W. J., Etzel, M. J., & Walker, B. J. (2007). Fundamentos de Marketing (14th edición ed.). México: Mc Graw Hill.

Reyes Nodhal, R. E., Alvarado Castellanos, T. d., & Marcelo Guevara, E. (2013). La Industria en los Municipios de Guadalajara, Zapopan, Tlaquepaque y Tonalá. Expresión Económica (31).

Tello, E. (2007). Las Tecnologías de la Información y Comunicaciones (TIC) y la Brecha Digital: Su Impacto en la Sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento , 4 (2).

Publicado
2016-12-27
Sección
Artículos Científicos