Levels of Social Entrepreneurship: A Generated Proposal to Adapt Training to the Needs of Learning of Organized Groups in Yucatan
Abstract
The present investigation had the objective of creating a methodology for the directed orientation and the necessary advice for the processes of production, commercialization and sale of good created by organized groups of artisan women in the interior of the state of Yucatan, Mexico. This academic work arises from the identification of training needs within artisan groups, which are de made up of a diversity of people with different knowledge of the production process of handicrafts. When working groups of social entrepreneurship in the municipalities of the aforementioned entity, the members vary in knowledge and the technical capacities of said process. As a result, the procedure to standardize the products generated and achieve the desired quality becomes slow. On the other hand, when there is an anticipated, and adequately focused preparation, a higher value result is achieved in less time. Knowing that the challenge is to introduce the products to the market as soon as possible so that families soon register economic income and thus invest in their healthy development, this proposal allows to reduce times in the unification of knowledge and skills. Although it is based or the artisan work of groups of artisans legally unformed and has a high gender orientation, the results obtained open the possibility of applying this methodology in multiple contexts. Thus, it can be applied in groups of rural communities that intend to undertake either in the crafts or any other activity, for example, tourist services. In short, this work provides the necessary bases for the adequate design of the materials required by social entrepreneur, according to the relevant to the level at which they are at the moment of generating their products or services.Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado