Determination of Indicators and Tools to Achieve Business Competitiveness
Abstract
In order for companies to achieve objectives such as increasing sales, increasing revenues, generating profits, being a business leader, among others, it is necessary to seek competitiveness strategies. So, the aim of this work was to determine the indicators and tools needed for companies to achieve competitiveness. The study had a quantitative approach. The sample was integrated by 23 companies that are located in two municipalities of Estado de México: Chalco and Valle de Chalco. Also, the research was conducted in five phases: 1) Conceptual, the problem was delimited, and the documentary research was carried out; 2) Planning and design of the research; 3) Empirical, data collection and preparation for analysis; 4) Data analysis and interpretation of results, and 5) Dissemination. The analysis was carried out based on Porter's 5 forces. Among the results, it can be identified that a high percentage of companies are not prepared to face current or new competitors. And about some of the forces: 60% of the sample consider that the company does not have control over the prices; 40% almost never have a value proposition to attract the customer; and 40% expressed that they frequently negotiate with suppliers. It can be concluded that when companies know and identify competitiveness indicators they can achieve permanence and growth.Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración (RICEA) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado